Week 12
27 juli 2009
Katherine, Kununurra
Met de bus ben ik van Darwin naar Katherine gereisd. In dit plaatsje komen de wegen naar het oosten (Queensland), het zuiden (Alice Springs), het westen (Western Australia) en het noorden (Darwin, Arnhem land) bij elkaar. Het hostel waar ik zit is het duurste maar ook 1 van de beste waar ik ben geweest. Het ziet er allemaal niet zo gelikt uit maar de kleinschaligheid en de vriendelijke eigenaar zorgen wel voor een prettig verblijf. Bovendien zijn ze hier ook wielerliefhebbers, dus heb ik de koninginnenrit van de tour de france kunnen zien.
Katherine staat vooral bekend om de Katherine Gorge in Nitmiluk National Park, net ten zuiden van Kakadu National Park. Op vrijdag ben ik hier naartoe gegaan. Het bleek een stuk groter dan ik had verwacht. De kloof zelf is enkele tientalle kilometers lang en er zijn wandeltochten naar verschillende stukken van de kloof die soms wel 3 dagen duren. Ikzelf heb een paar uur gewandelt, wat best zwaar was omdat ik alleen maar slippers aan het en het was af en toe best lastig terrein en het was bovendien behoorlijk warm.
Toen ik uiteindelijk bij de rivier aan kwam viel het eigenlijk een beetje tegen. Het was wel een mooi uitzicht maar niet zo indrukwekkend als ik gehoopt had. Misschien had een boottocht of een kanotocht een mooier uitzicht gegeven, maar die tochten waren zo duur dat ik dat maar niet gedaan heb.
Zaterdag ben ik naar Kununurra gegaan, het laatste plaatsje in de Lonely Planet (letterlijk). Dit ligt net over de grens in Western Australia. Het grappige is dat de tijd hier 1,5 uur vroeger is dan in Northern Territory, 6 uur verschil met Nederland dus. Toen ik hier aankwam ging ik op zoek naar een hostel. Maar blijkbaar waren beide hostels in Kununurra volgeboekt voor die avond. Ik had al zo'n voorgevoel dat ik een dag van te voren moest boeken, maar dat had ik dus niet gedaan.
Na enig rondzoeken voor een andere slaapplek ben ik uiteindelijk in een caravan park beland. Ik had een cabin met kingsize bed, douche, keukentje en TV voor mezelf. Het kost natuurlijk een veelvoud van wat een hostel kost maar die luxe moet toch kunnen voor 1 nacht nietwaar? Behalve dat ik 's avonds weer de tour de france kon kijken heb ik niet veel kunnen genieten van deze kamer voor mezelf. Ik kreeg in de loop van de avond enorme koorts met hoofdpijn en hoestbuien. De volgende dag ben ik terug naar het hostel gegaan (ditmaal had ik wel geboekt) en ik heb de rest van de dag in bed doorgebracht. Nu, 1 dag later, gaat het al een stuk beter met behulp van wat paracetamol. De koorts is zo goed als over, alleen heb ik nog wel lichte hoofdpijn en voel ik me nog behoorlijk zwak en moe.
Als ik me weer beter voel wil ik in dit gebied (de Kimberly Region) nog wat uitstapjes maken, want dit schijnt een mooie omgeving te zijn.

in vergelijking met je andere weken is dit wel een rustig weekje geweest. misschien maar goed ook dat je verder niets gepland had, aan je korte ziekzijn te lezen. hou jezelf goed in de gaten. hier in europa is weer volop aandacht voor de mexicaanse griep. deze begint al behoorlijk om zich heen te grijpen. ze verwachten in augustus en september een explosieve groei van het aantal grieppatiënten, omdat iedereen dan van vakantie terug is. hoe staat het in australië met de mexicaanse griep? is het aantal griepgevallen daar stabiel of verwachten ze ook daar een explosieve groei?
als jij een aantal dagen op avontuur gaat, b.v. zoals vorige week naar kakadu nat. park, neem je dan al je spullen (laptop en zo) mee of laat je dat achter in het hostel? kun je daar b.v. een kluis huren of zo? daar was ik benieuwd naar.
lieve ruben, zorg goed voor jezelf. soms is het niet erg het even wat rustiger aan te doen. maar toch, veel plezier komende week! xxx mama
Het verslag ademt weer natuur en mooie landschappen. Ik vroeg me af of je ook wel eens iets onderneemt richting muziek: concerten, festivals, kroegmuziek. Of is dat iets waar Australie niet zo mee bezig is?
Wat vond je trouwens van de Raboploeg? En good old Lance?
Nog wat actuele info: Ajax verliest van Benfica in de finale van het Amsterdam-toernooi. Feyenoord wint van Sampdoria. En AZ walst over Heerenveen heen met 5-1 in verband met de Johan Cruyff schaal, in een overigens schitterende wedstrijd. Cocu nam afscheid in het PSV stadion.
Weer genoeg geluld over NL. Till next time!!
Pieter
Je moet inderdaad goed op jezelf passen, zou zonde van de reis zijn als je nou een tijdje ziek bent. Eerst goed uitzieken en dan kan je weer verder.
Ik zie dat je door het thuisfront ook goed op de hoogte wordt gehouden over het sportnieuws. Ben je daar eigenlijk wel mee bezig als je daar zit?
Hopelijk heb je de volgende keer een paar mooie foto's van de Kimberly Region om aan ons te laten zien.
Groetjes van je zusje
Spullen kan ik inderdaad in de hostels achterlaten, meestal gratis.
Als ik internetconnectie heb kijk ik altijd naar het laatste sportnieuws, dus daar blijf ik wel van op de hoogte (Ajax gewonnen, PSV gelijk en AZ verloren.. goed begin van de competitie :D).
In Australië is er best veel live muziek. In de grote steden is er elke dag wel ergens een kroeg met live muziek. Zelf ben ik een aantal keer naar een band gaan kijken. Vooral de "gypsy-punk" (een soort van up-tempo sigeunermuziek) was erg goed.
Grz Ruben