Week 11
22 juli 2009 - Darwin, Australië
Darwin, Litchfield National Park, Kakadu National Park
Dinsdag ben ik aangekomen in Darwin. Het is hier elke dag minimaal 30 graden. In de 2de wereldoorlog zijn hier de enige doden gevallen op Australische grond, toen de Japanners Darwin bombardeerden. De stad is in 1974 nog een keer vernietigd toen een cycloon alles omver blaasde.
Wat me hier meteen opviel is het aantal aboriginals die hier leven. Het zijn er veel meer dan ik op andere plekken van Australië heb gezien. Het valt ook meteen op dat ze allemaal op straat leven en voortdurend aan de drank (en waarschijnlijk ook drugs) zijn. Je zou zeggen dat ze een baan moeten zoeken en iets van hun leven moeten maken, maar aan de andere kant zijn het de Europeanen die hun land hebben ingepikt en wie zijn wij om hun dan aan onze eisen van onze maatschapij te laten voldoen?
Na een paar dagen relaxen ben ik op zaterdagochtend aan een 3-daagse tour begonnen. Met 11 anderen en een gids zijn we in een 4WD-truck vertrokken. De eerste dag zijn we naar Litchfield National Park gegaan. Daar zijn we naar een waterval gegaan en hebben we in de poel gezwommen. Daarna vertrokken we naar een andere plek met een reeks watervalletjes, hier hebben we ook gezwommen en gezond. Onderweg zie je enorm veel termietnesten. Ze kunnen wel 7 meter hoog worden! Ze groeien ongeveer 1 meter per 10 jaar. Bij de derde waterval hebben we wederom gezwommen (veel gezwommen dit weekend). Nog een eind het regenwoud ingelopen en daar een prachtig uitzicht gezien over de top van het regenwoud tot enkele tientallen kilometers in de verte. 's Avonds sliepen we in de open lucht.
De volgende dag zijn we naar Kakadu National Park gereden. Dit park is eigendom van de Aboriginals. Grote delen van het park staan in het natte seizoen onder 2 meter water. Hierdoor zie je in het droogseizoen prachtige natuur. Eerst hebben we een boottocht gemaakt door een moerasachtig gebied met behalve zoet- en zoutwater krokodillen meer dan een miljoen vogels, wilde zwijnen, wallabies, waterbuffels en nog veel meer. Tijdens de tocht zijn we een aantal van deze beesten tegengekomen zoals een paar zoetwaterkrokodillen (kleiner dan de zoutwatervariant), 2 zeearend koppels, een paar wallabies en natuurlijk enorm veel vogels.
Daarna hebben we wederom in een serie watervalpoelen gezwommen. Deze natuurlijke zwembaden zijn echt fantastisch. 's Middags zijn we naar oude aboriginalgrotten/onderkomens gegaan. Hier waren muurschilderingen, sommige meer dan 20.000 jaar oud! Over een gigantische vlakte zie je bossen met aan de rand een hondermeter hoge rotswand. Vroeger was dit allemaal deel van de zee en zo zijn die rotswanden ontstaan. 's Avonds hebben we ook weer in de open lucht geslapen.
Het rijden door dit park gaat alleen via onverharde wegen. Sommige zitten vol hobbels en kuilen en dan wordt je 30 minuten lang heen en weer geschommeld. Je komt hier ook voortdurend dieren tegen. Kangaroo's die voor de auto springen en nog maar net op tijd aan de dood ontsnappen. Wilde paarden (begin 19de eeuw uitgezet door de Europeanen) die de weg oversteken. En helaas ook enorm veel vliegen en muggen.
Op dag 3 hebben we wederom enkele watervallen bezocht. Het klinkt best eentonig maar de natuur is zo prachtig dat het zeker niet verveelt, bovendien was het ook een gezellige groep ;). Bij de eerste waterval zijn we via een boot en daarna een tocht over rotsen naar de waterval gelopen. Aan beide kanten zijn honderdmeter hoge rotswanden. Hier konden we voor de verandering niet zwemmen, vanwege het gevaar van zoutwaterkrokodillen. Bij de 2de waterval konden we weer wel zwemmen. Deze waterval stroomt alleen in het natseizoen. Hij is dan 170 meter hoog en het water valt enkele tientallen meters ver in de poel.
Toen was het weer tijd om terug naar Darwin te rijden. Dit park en deze tour zijn absoluut een van de hoogtepunten van mijn reis tot nu toe.

Ergens onderweg heb ik aangehaakt bij de karavaan die jou trouw volgt via je blog. Ik zit als het ware een beetje stiekem mee te lezen en te genieten van je verhalen. Zo leuk dat je de moeite neemt om elke week trouw te schrijven over je belevenissen en foto's mee te sturen. Het lijkt wel zo'n wekelijkse tv-serie die je absoluut niet wil missen en waarvan je steeds beniewd bent wat er in de volgende aflevering gebeurt.
Je verslag was deze keer inderdaad laat, ik miste je al. Betrapte mezelf er vanmorgen op dat ik bedacht "Hé, waar blijft Ruben zijn mail!" Ja jongen, ik weet zeker dat ik niet de enige ben die gewend begint te raken aan dit wekelijkse feuilleton. Dus, voorlopig vooral nog niet stoppen met reizen en schrijven, svp!
groetjes,
Lieke
leuk om je ook weer eens te ZIEN! leuke foto! je ziet er stralend en gezond uit. dat doet een moederhart goed ...
andere foto's, vooral die van de waterval, doen idyllisch aan. het lijkt wel een sprookje.
heb je je gids toevallig nog gevraagd naar de zwarte weduwe?
ik probeer je reis ook via de kaart te volgen. als ik hierop inzoom wordt tot op de vierkante meter nauwkeurig aangegeven waar je je op dat moment bevindt. is dat dan ook écht zo? of is dat toeval. zit je b.v. op dit moment in pearce street in katherine?
hoe dan ook, ik blijf je volgen.
xxx mama
Vandaag is voor ons de vakantie begonnen. Wij houden het bij Bergen aan Zee en Emsland in Duitsland. Ook leuk, maar stiekem ben ik wel wat jaloers op jou!! Bedankt weer voor je verslag en ik zie uit naar volgende reportages. Het ga je goed! Groetjes, Pieter
Fijne week nog!
Groetjes Lineke
het spijt me dat ik zolang niets heb laten horen. Maar nu ben ik weer helemaal bijgelezen. Mooie verhalen :) Zeker ook het duiken! Heb je nog iets meegemaakt van de wereldbekerwedstrijd mountainbike in Canberra?
En over die walvissen; toon en ik zagen alleen potvissen in NZ. Die springen nooit uit het water. Toen vertelden ze dat er ook wel eens bultruggen werden gezien. En die doen dat wel, hoewel het niet vaak voorkomt. Dus wel gaaf dat jij dat net mee maakt.
Het is fijn om te zien dat je het goed naar je zin hebt daar. Reis je eigenlijk volgens een bepaald plan? Of doe je gewoon alles op gevoel. En moet er nog gewerkt worden in Australie of kom je met de spaarcentjes rond?
Emiel en z'n vrienden zijn pas terug gekeerd uit Australie. Ze hebben het super naar hun zin gehad en zo'n beetje alles gedaan wat ze tegen kwamen. Maar het geld was op, dus ze moesten wel terug :)
Hier is het gewoon werken, werken .... en een beetje lamballen in het weekend. Ons moeder is pas op vakantie geweest en daarom moest ik in dommelen op het huis en de kat passen. Pa heeft de vakantie ook al achter de rug. Wij zijn twee weken geleden ook ff een weekendje weg geweest naar de camping in frankrijk waar koen stage loopt.
En over een week mogen we dan eindelijk zelf met vakantie! Ik ben er echt aan toe :) Jammer dat je niet mee kan. Maar goed, je zit daar prima. Ik hoop dat je ons ook een beetje mist?
Veel plezier nog, groeten Rens
Ben je weer een beetje op de hoogte.
Groetjes Rens