Week 17
30 augustus 2009 - Exmouth, Australië
Ningaloo Reef, Exmouth Navy Pier
Het vinden van werk wil hier nog niet echt lukken. Ik ben bij de 2 supermarkten hier langs geweest (ja ik weet het, kom ik weer in een supermarkt terecht..), maar die hebben blijkbaar genoeg personeel op het moment. Ik hoop wel dat ik hier werk kan vinden anders heb ik hier een aantal weken niks te doen en mijn beurs begint ook al aardig leeg te raken.
Wat wel gelukt was deze week is het duiken. En het was fantastisch ;). Ik heb een gevorderde cursus gevolgt. De eerste dag gingen we naar de Ningaloo Reef. We zaten op een vrij kleine boot. 11 Man inculsief personeel. Er was behoorlijk wat stroming wat er voor zorgde dat de boot voortdurend heen en weer schommelde en een aantal mensen waaronder ik werden zeeziek.
Onderweg naar de duikplek kwamen we aardig wat walvissen tegen. Eentje zwom zelfs recht onder de boot door. We waren blij toen we eindelijk het water in konden, zodat we niet meer heen en weer geschommeld werden. De eerste duik was tot een diepte van 24 meter. Op deze diepte is het niet zo interessant als iets minder diep, omdat hier minder vissen en koraal zit. De tweede duik was een stuk leuker, we gingen nu door het koraal zwemmen. We kwamen een zeeschildpad tegen en een zeeslang en natuurlijk weer een hoop kleine visjes. De derde duik ging ik alleen met mijn buddy (een Japanner) op pad. We kwamen niet lager dan 5 meter diep (wat eigenlijk vlak onder de waterspiegel is), maar op deze diepte is juist het mooiste koraal en zitten de meest verschillende soorten visjes.
De volgende dag gingen we naar de Exmouth Navy Pier. Deze plek hoort bij de beste 10 duikplekken ter wereld. De pier is nog steeds in gebruik (voor de Amerikaanse marine) voor het oppompen van diesel dat nodig is voor de stroomvoorziening van 13 reuzenantennes (de langste is bijna 400 meter hoog) die voor een ultra-lage frequentie zorgen voor de communicatie met onderzeëers. Maar 1 duikorganisatie heeft het recht om van deze pier te duiken en elke 3 jaar wordt dat recht weer verkocht aan de hoogste bieder.
Als je de pier van boven ziet is het eigenlijk een pier van niks, vol met meeuwen en wit van de meeuwenpoep. Je vraagt je af waarom dit nou zo'n bijzondere plek is. Maar toen we het water in doken bleek wel waarom. Er zijn letterlijk OVERAL vissen, alle soorten die je je maar kunt bedenken. Tijdens onze eerste 2 duiken kwamen we haaien tegen (tot wel 4 meter lang), 200 kilo zware kabeljouw, 2 meter lange alen, schorpioenvissen (kleinere vissen met prachtig gevormde vinnen in allerlei soorten en maten), wobbegongs, pijlstaartroggen, barracuda's etc. Soms wordt het ineens heel donker in het water en dan zie je een school vissen opdoemen die het licht versperd. Het leuke is dan om door die school vissen te zwemmen niet wetende waar je terecht komt.
Die avond gingen we ook een nachtduik doen van de pier. 100 Meter verderop kwamen er voortdurend walvissen voorbij, helaas net te ver om ze ook vanaf onderwater te kunnen zien (je zou er wel naar toe kunnen zwemmen maar de stroming was daar een stuk sterker). Tijdens de nachtduik kwamen we ook weer haaien tegen. Eentje zwom er recht op me af, ik ademde toen in om zo iets omhoog te gaan (omdat je longen dan met lucht gevuld worden). De haai zwom op enkele centimeters afstand onder me door, keerde toen om en zwom nog een keer onder me door. Gelukkig zijn deze haaien niet gevaarlijk zolang je ze zelf niet lastig valt ;).
Kortom deze plek is inderdaad en fantastische duikplek. Als het financieel goed zit ga ik nog wel een keer van deze pier duiken. Maar eerst maar eens werk zien te vinden...
Grz Ruben

Je vertelt dat het niet makkelijk is om werk te vinden. Zijn er uitzendbureau's? Of moet je reageren op advertenties in kranten? Of hangen er papieren aan de ramen van bedrijven waarin ze personeel vragen?
Maar ga lekker verder met waar je mee bezig bent!!!
Het ga je goed, Pieter
het heeft even geduurd voor ik kon reageren, maar ik heb het de afgelopen week al behoorlijk druk gehad met voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar en nog de laatste (leuke) vakantie afspraken. zo ben ik voor het eerst naar een wok-restaurant geweest. lekker zeg! en het toeval wilde dat het op het einde van de week nóg een keer mocht. mmm smullen.
op school heb ik de puinhoop van vorig jaar nog moeten opruimen en nogal wat poetswerkzaamheden moeten verrichten. drie volle dagen heeft het van mijn laatste vakantieweek gekost. maar morgen moeten we er dan echt tegen aan.
je begrijpt dat ik toch wel jaloers ben op je vrijheidsgevoel daar in australië. jij kunt in principe gaan en staan waar je wilt en je dag zelf indelen. het vakantiegevoel dat ik de afgelopen 5 weken heb gehad. ik snap wel dat je nu een tijdje je focus moet richten op het genereren van een inkomen. ik hoop dat het je lukt om een leuke baan te vinden die je een tijdje kunt behouden.
zodat je daarna weer zulke fantastische avonturen kunt beleven en je vrijheids- en vakantiegevoel kunt voortzetten.
ruben, ik blijf je volgen en kijk uit naar je volgende verslag.
xxx mama